Mielőtt bármit írnék, muszáj
bevallanom, mennyire nem idegenkedek a mangáktól. Nem tetszenek a rajzaik, sem
az, hogy fordítva kell őket olvasni, meg itt vannak még az előítéleteim is,
hogy rájuk nézek, és egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy ez jó lehet.
Mindegy, hogy milyen masszív rajongótáborral rendelkeznek világszerte, a mangák
annyira más világ, aminél semmi sem áll tőlem távolabb. (A mangából egyébként
anime is készült, de azokkal szemben is hasonló ellenérzéseim vannak.) Amit
viszont szeretek, az az intelligens, sötét pszichothrillerbe hajló krimi. És a
Death Note pont ilyen. Több iskolában is betiltották, mert a gyerekek saját készítésű halállistákat kezdtek maguknál hordani, és egy belgiumi
gyilkosságnál talált üzent is arra utalt, hogy a gyilkos a sorozat ideológiai
hatására cselekedet.
Vegyünk egy unatkozó halálistent
és két kimagasló intelligenciával rendelkező szociopatát, máris kész a
tökéletes történet. Vagy legalábbis valami nagyon izgalmasnak. Ryuk halálisten
ledob egy halállistát az emberek világába, ennek az a tulajdonsága, hogy ha
valakinek a nevét beleírják, negyven másodpercen belül meghal szívrohamban.
(Persze ha valaki kicsit kreatív, a halálnemet is változtathatja.) A gimnazista
éltanuló Yagami Light miután megtalálja a listát, elhatározza, hogy egy jobb
világot épít vele, ahol nincsen bűnözés, és nem létezik gonoszság. Irtani kezdi
a bűnözőket, ami hamar felkelti a nemzetközi szervezetek figyelmét, és felkérnek
egy titokzatos, arc és névnélküli nyomozót, L-t, hogy kapja el a Kira álnéven
tevékenykedő tömeggyilkost.
Kicsit hiányoltam a nyílt
vérengzést (a szívroham ilyen szempontból elég steril halálnem), ha már manga,
lehetett volna sokkal keményebb. Viszont hiába nem szeretem az ilyen típusú
rajzokat, mégis jól sikerült bemutatniuk, hogyan lesz a kezdetben ártatlan
Yagami Light-ból elborult agyú pszichopata. Ahogy haladunk előre a történetben,
az arca egyre jobban eltorzul, így közelről nézhetjük végig az őrület
fokozatait. Emellett különösen ijesztő, hogy amikor arról beszél, miért jó,
amit tesz, az olvasó is csak bólogatni tud, szóval kifelé is tökéletesen képes
manipulál. Különösen tetszett, hogy meglépte azt, amit mostanában a legtöbb könyvben
kerülgetnek -márpedig én nagyon díjazom-, hogy a sorozat felénél megölték az
egyik legfőbb szereplőt. Pont jókor, mert épp kezdett leülni a sztori.
Hiába állítja az író, hogy nem
akart filozofálni, és a sorozat üzenete csupán annyi, hogy „egyszer minden
ember meghal és többé nem tér vissza, ezért próbáljuk meg kihozni az életből a
legtöbbet, amíg tehetjük”, az olvasó akaratlanul is eltöpreng jó és rossz
viszonyán. Sokkal komolyabb ideológiák vannak elrejtve benne, mint a magukat
nagyon komolyan vevő ifjúsági regényekben, pedig a Death Note is inkább az
ifjúsági kategóriába tartozik. (De kategorizálni hülyeség.) Szóval ilyen
szempontból meglepett, hogy mennyire okos ez a sorozat, mennyire képes
elgondolkodtatni. A vége kimondottan ijesztő és utópisztikus, de inkább nem akarok lelőni semmilyen poént.
Komolyan gondolkodom, hogy mi lehet a Death Note varázsa, talán az, hogy ennyire csavaros (a végén már túlságosan is), de szerintem főként a karakterek mozgatják, legalábbis a történet első felében biztosan. Kira és L harca olyan, mint egy monumentális sakkjátszma, és nagyon nehéz dönteni, hogy kit szeretnénk győztesnek. Mindketten kivételesen okosak, szuggesztívek, a saját igazságukról meggyőződve hisznek a másik bűnösségében, és nyilván „nem élhet az egyik, míg él a másik” viszonyban vannak. A mellékszereplők is egytől egyik kivételesen jól vannak megírva, Misa például annyira idegesítő, hogy még a legjóindulatúbb emberből is képes gyilkos indulatokat kiváltani, míg Matsudán együtt nevetünk a többiekkel.
Komolyan gondolkodom, hogy mi lehet a Death Note varázsa, talán az, hogy ennyire csavaros (a végén már túlságosan is), de szerintem főként a karakterek mozgatják, legalábbis a történet első felében biztosan. Kira és L harca olyan, mint egy monumentális sakkjátszma, és nagyon nehéz dönteni, hogy kit szeretnénk győztesnek. Mindketten kivételesen okosak, szuggesztívek, a saját igazságukról meggyőződve hisznek a másik bűnösségében, és nyilván „nem élhet az egyik, míg él a másik” viszonyban vannak. A mellékszereplők is egytől egyik kivételesen jól vannak megírva, Misa például annyira idegesítő, hogy még a legjóindulatúbb emberből is képes gyilkos indulatokat kiváltani, míg Matsudán együtt nevetünk a többiekkel.
A felétől nagyon megváltozik a
hangulat, időben is ugrunk négy évet. Onnantól inkább egy komolyabb akciófilmre
hasonlít, meg sem lepődtem volna, ha felbukkan a dühös Liam Neeson. Ennyi
lövöldözés mellett kevesebb idő marad a karakterek kidolgozására, így hiába az
új, izgalmas ígérkező történetszál, a szereplő közül már senkit sem ismerünk
meg annyira, hogy igazán meg lehessen szeretni. Kicsit sajnálom, hogy ennyire
elhúzták a befejezést, mert tizenkét kötet az még a legnagyobb jóindulattal is
sok. Legalább kétszer elkerülhetetlenül leül az egyébként pörgős sztori, és
belekerül pár felesleges szál.
Összességében sokkal jobban
tetszett a történet első fele (1-7 kötet), aminek a végére már érezhetően
megcsömörlött az író. A másodiknál (8-12 kötet) bár folyamatosan képes volt
feszültségben tartani, már túlzásokba esett, így követhetetlenné váltak a
megfejtések, és az okos párbeszédek helyét inkább akciójelenetekkel töltötték
ki. A végére nagyjából sikerült megbékélnem azzal, hogy manga, de nem hagy
nyugodni a gondolat, hogy mennyivel jobb lett volna ez regényben, esetleg
képregényben, olyan rajzolókkal, mint mondjuk Juan Ferreyra vagy Gabriel
Rodriguez. Minden hibája ellenére rég olvastam olyan könyvet, ami ennyire képes
volt magába szippantani, és még hajnali háromkor sem tudtam letenni, hanem
muszáj volt elkezdenem a következő kötetet.
(Ez a blogbejegyzés egy
pillanatnyi elmezavar szüleménye.)
0 Megjegyzések