Az írónő már a 90-es évek elejétől kezdve dolgozott a
történeten, ami végül 2009-ben jelent meg, és 2010-ben máris megkapta a
legjobb regénynek járó Orosz Irodalmi Díjat. Bár a könyv azonnali sikert
aratott, Petroszjan mégis szkeptikusan áll az íráshoz, nem tervez
következő könyvet, inkább azt hangoztatja, hogy az Abban a házban volt
az első és utolsó regénye. A történet, amit mindenképpen el szeretett
volna mondani.
Van egy Ház, ami befogadja azokat a gyerekeket, akiket kivetett a
társadalom. Olyanokat, akiket a családjuk tehernek tart, akik mások,
mert például tolószékesek, hiányzik valamelyik végtagjuk, szellemileg
sérültek, vagy csak kicsit furcsák. Ezek a gyerekek aztán a Ház részévé
válnak, van, aki jobban, van, aki kevésbé. Folyton ott lebeg a fejük
felett a kibocsátás réme, amikor felnőve el kell hagyniuk a Ház
biztonságát. Ahogy közeledik ez az időpont, úgy válnak egyre
kiszámíthatatlanabbá, mint a sarokba szorított állatok, akik mindenre
képesek a túlélésért.
Hiába emlegetik a Harry Pottert, ez a bentlakásos iskolai hangulat
korántsem varázslatos. Inkább egy gyilkosságokkal, késelésekkel,
őrülettel teli világ bontakozik ki előttünk, aminek megvannak ugyan a
maga szépségei, de azok csak a beavatottak számára válnak láthatóvá,
mindenki másnak csak vértől csöpögő folyosókat és borotvapengéket
jelent. Ezek a gyerekek sokkal kegyetlenebbek, mint bármelyik felnőtt,
és legtöbbször ennek nincsenek is tudatában, hiszen annyira része a
mindennapjaiknak. A Leghosszabb Éjszaka borzalmainak ellensúlyozására
ott a Mesék Éjszakája, amikor reggelig mesélnek egymásnak a gyerekek,
bár olyankor is gyakran fordul át misztikus thrillerbe, mert minden
történetnek titokzatos jelentése van. A Házban élő testileg és
szellemileg sérült fiatalok életét végig áthatja valami kellemetlen
mellékzönge, mert hiába nem kerülnek explicit módon előtérbe a
fogyatékosságaik, mégis állandóan jelen van a tudatalattinkban, hogy
például ennek az aranyos kisfiúnak, akiről épp olvasok, nincs keze. Nem a
gyilkosságok, hanem az ilyen elhallgatások miatt lesz nagyon nyomasztó a
könyv. A gyerekek zárt közössége teljesen elkülönül a kinti világtól,
saját kegyetlen, szinte állati törvényeik vannak. Hátborzongató regény a
társadalom perifériájára szorultakról, akik egyszerre próbálnak
megbirkózni a felnőtté válással és integrálódni a társadalomba.
Nem lineáris a történetvezetés, hanem két idősíkon játszódik, amik
első látásra sehogy sem illenek össze, aztán a könyv felénél hirtelen
minden értelmet nyer számunkra. Különlegessége még a minimális nyelvi
eszközökkel dolgozó próza, ugyanis tárgyszerű, gyakran emócióktól mentes
leírásokat olvashatunk, ami azért is nyugtalanító, mert mindig
valamelyik szereplő szempontjából ismerjük meg az eseményeket.
A magyar borító kicsit semmitmondóra sikerült, oroszul három
kötetben, rajzokkal díszített borítóval is megjelent, ami sokkal inkább
visszaadja a könyv groteszk hangulatát. Nem véletlen, hogy szétszedték
(belül is három részre van tagolva a regény), mert trilógiaként tudott
volna igazán jól működni ez a könyv. Bár nem vagyok trilógia-párti, ez
így egyben túl tömör, szinte emészthetetlen volt. Annyira sokrétű a
szöveg, annyi elrejtett szimbólummal és metaforával van tele, aminek
időt kell hagyni, mindenképpen lassú és nyugodt olvasást kíván. Sőt,
inkább újraolvasást, mert elsőre lehetetlen megfejteni az összes titkot,
amit a Ház rejteget.
Mariam Petroszjan: Abban a házban
Fordította: Soproni András
Magvető, 2012
805 oldal, 4490 Ft
(Megjelent a Könyvesblogon)
Mariam Petroszjan: Abban a házban
Fordította: Soproni András
Magvető, 2012
805 oldal, 4490 Ft
(Megjelent a Könyvesblogon)
0 Megjegyzések