Peter Shaffer drámája harminc éve
jelent meg magyarul (egy kötetben az Amadeussal), és a ronda borító ellenére egy
lendülettel el is fogyott a boltokból - azóta se antikváriumokban, se máshol
nem kapható. Az ezredforduló után azonban a nagy európai színpadok újra
felfedezték maguknak, a musicalek mellett ez lett az a darab, amire a fiatalabb
korosztály is tódul a színházba. Budapesten jelenleg a Thália színházban
játsszák, Alföldi Róbert és Szamosi Donáth főszereplésével.
A lovakat patakéssel megvakító
szexuálisan frusztrált tizenéves fiú, és a saját élete fogságába esett
pszichiáter beszélgetésein keresztül elevenedik meg előttünk a kispolgári
családok külvilág felé kommunikált élethazugsága. Henrik Ibsen vadkacsája
ezúttal lóként kel életre, hogy nyomassza a tökéletes élet bűvkörében élőket. Mindig
kockázatot jelent, ha egy szerző megkapargatja a tökéletesnek látszó felszínt,
mert az emberek nem szeretnek szembesülni a saját gondosan eltemetett titkaikkal,
viszont a világgyűlölő korszakukat élő tinédzserek nagyon fogékonyak a témára,
ezért természetes, hogy főként az ő körükben aratott sikert a darab.
Szereplői mintha csak a
hétköznapjainkból léptek volna elő, nyomdász, tanár, bíró, de lehetne akár az eladó
a sarki boltból, vagy a gyerekünk osztályfőnöke. Alan Strang már a saját
létével azt vágja könyörtelenül mindünk arcába, hogy semminek sincs értelme
(mondják, hogy a téma elavult, de elég megnéznünk az utóbbi időben hatalmas
sikereket aratott Semmi című könyvet Janne Teller-től, és máris észrevehetjük,
hogy a tinédzserkori problémák ugyanazok, mint harminc évvel ezelőtt), az egész
életünk egy jól felépített illúzió.
Pszichiátere, Dysart doktor olyan
ember, aki teljesen belefásult az életébe, és főleg a munkájába. A felesége már
jó ideje nem fekszik le vele, napjainak legnagyobb részét a rendelőjébe
zárkózva tölti, hogy ne kelljen szembenéznie az otthoni ürességgel. Személyes
kudarcként éli meg, hogy sosem született gyereke, ezt azt űrt pótolja számára
Alan, aki apát keres. A doktor legnagyobb álma, hogy elutazik Görögországba,
egy kis szigeten fog élni elvonulva a világtól, mert elképzelése szerint egyedül
csak ott van esélye a boldogságra. Az antik görög kultúra erősen jelen van mind
Strang, mind Dysart életében és karakterében, egyfajta tökéletes ideaként
jelenik meg, a szabadság és a kötöttségektől való elszakadás szimbóluma, hiszen
az ókori emberek még képesek voltak a korlátlan szenvedély megélésére. Dysart
álma, amiben gyerekek hasát vágja fel, erősen utal a munkájára, ahol
gyerekpszichiáterként boncolja a gyerekek lelkét. Strang viszont egészen más, ő
úgy él, amiről Dysart csak álmodik. Éjszakánként a Dionüszosz-kultuszban
használatos bacchanáliákhoz hasonló szertartásokat végez meztelenül,
extázisban, szerelembe esve a saját magának teremtett, szexuálisan túlfűtött
istenképpel, a lóval.
Még a mellékszereplők is
megcsömörlött, kiúttalan helyzetben élő karakterek. Alan apjának szintén nincs
szexuális kapcsolata a feleségével, ezért néha eljár a közeli moziba pornót
nézni. Alan anyja a túlzott vallásosságával nem fogadja el fia tetteit, nem
vállal érte felelősséget, eltaszítja magától és mindent hibát Alanre hárít.
Elvégre sokkal egyszerűbb ráfogni, hogy ő a megtestesült gonosz, mint
beismerni, hogy gondok vannak a családon belül. Kényelmes önmegtévesztésben
élnek ezek az emberek. Úgy érezzük, hogy bár Alan van a pszichiátrián, a
többieknek mégis sokkal nagyobb szükségük lenne kezelésre, mert bár az ő
őrültségük társadalmilag elfogadott, mégis sokkal károsabb a világra.
Mivel dráma, csak a
párbeszédekkel operál, de ez bőven elég, hiszen olyan erős a szöveg, hogy
önmagában is megállja a helyét. Olvasva és színházban nézve is garantáltan
felrázza az embert. A darab lényege, hogy szembesítsen saját életünkkel, meg
nem valósult álmainkkal, amikről oly könnyen lemondtunk, és ettől a
szembesítéstől garantáltan mindenki szarul érzi majd magát. Jól megfigyelhető,
hogy színházban az előadás végén a közönség tagjai kerülik egymás pillantását,
mindenki szégyelli magát, hiszen az ő szájukban is ott a kemény zabla, és
Dysart esetéhez hasonlóan tudják, hogy már soha nem is kerül ki onnan.
Peter Shaffer: Equus
Fordította: Göncz Árpád
Európa Könyvkiadó, 1982
262 oldal
(Megjelent a Campus Online-on)
0 Megjegyzések