(Ez egy tavalyi írás, de rájöttem, hogy még nincs fent a blogon.) Babits Mihály már maga mögött tudott két verseskötetet, amikor 1913-ban megjelent első regénye a Nyugatban. A gólyakalifa aztán, hála a századelőn divatos álom-témának, nagy sikereket hozott az írónak, és kora Inception-jévé vált.
Már a címében is irodalmi utalás rejlik, az Ezeregyéjszaka meséi-ből
azt a történetet eleveníti fel, amikor a kalifa gólyává változik, de
elfelejti a varázsigét, ami visszaváltoztatja. Végül szerencsésen
megmenekül, mert egy barátja kisegíti, ám Babits főhőse nem ilyen
szerencsés. Két részből áll a történet, az egyik Tábory Elemér
önéletírása, a másik pedig az utolsó oldalon a szerző levele Móricz
Zsigmondhoz, amiben elmondja, hogy jutott hozzá az “önéletrajz”.
Elemér a tökéletes főhős archetípusa, okos, jóképű, gazdag, mindenki
nagy reményeket fűz hozzá; azonban komoly alvászavarokkal küzd. Kiskora
óta álmában egy másik életet él, ahol először asztalos inasként, majd
írnokként megtapasztalja az élet minden mocskát, és közben ő maga is
erkölcsileg lezüllik. Elemér hiába próbál szabadulni rémálmától, az nem
ereszti, és egyre jobban kihat az életére, betölti a gondolatait, és
taszítja egyre lejjebb.
Állandó irodalmi téma az emberen belül lévő jó és rossz küzdelme, u gyan úgy, mint a realitás, és a fantáziák keveredése. Utóbbiról Dosztojevszkij a következőket írta: „az
nem csak fizikai, beteges vonás, amikor az ember szeme elől időnként
elvész a különbség a valóság és a fantazmagória közt (ami az életben
legalább egyszer minden emberrel megtörténik), hanem lelki vonás is,
amely egybevág a hős jellemével; tagadja ugyan a látomás realitását, de
mikor eltűnt a látomás, reálisnak tartja. A hitetlenségtől gyötörve
ugyanakkor azt kívánja, hogy a látomás ne fantázia legyen, hanem valami
valóságos.” (Dosztojevszkij: Tanulmányok, levelek, vallomások)
Épp ezért Elemér sem lehet soha biztos benne, hogy mikor van ébren, és
mikor álmodik. Írnokként minden olyat megél, amit a valóságban a jó
neveltetése, és a társadalmi elvárások megakadályoznának. Elemér
önmagára ébredése során megismeri saját személyes poklát, de harcol
ellene, undorodik álombeli énjétől, napról napra jobban szenved tőle.
Kétségtelen, hogy ez a két lélek nem maradhat meg sokáig egy testben,
elkerülhetetlen számukra egy Dorian Gray-féle végső tragédia, amikor
szembesülnek egymással.
Az epilógusban azonban nem tisztázódik semmi, Babits, aki nagy
rajongója volt a detektívregényeknek, úgy hagyja nyitva a történet
végét, hogy azt mindenki a saját kedve szerint értelmezhesse. Ugyanilyen
halálesetet egyébként láthattunk Poe-nál A Morgue utcai kettős gyilkosságban,
ám ott a nyomozás végül sikerrel jár, Babits-nál azonban nincs
racionális magyarázat, a történet csak metaforikusan értelmezhető.
Babits már korábban is foglalkozott az
álmokkal, egy 1905-ből származó cikkében a következőket írta: „az álmok
kora legtöbbeknél a pubertásé – az álmokat gyakran zavarjuk össze az
élettel, főként a gyermekek – hatásuk az életre nagyobb, mint általában
tartják” (Tábory Elemér is pont 16 évesen, a pubertás közepén döbben rá,
hogy valójában eddig két életet élt.) 1916-ban megjelent Recitatív
című verseskötetében is két vers épül az álom-ébredés tematikára. Mivel
ez egyfajta menipposzi szatíra, ahol keveredik valóság és fantázia,
nagy hangsúlyt kapnak a társadalmi ellentétek is (Elemér gazdag
családja, erkölcsössége szemben az írnok visszataszító személyiségével,
és szegénységével).
A gólyakalifa a fantasztikus
irodalom közé sorolható, és bár érezhető, mely világirodalmi művek
voltak hatással Babits-ra, és hogy mennyire próbált a kor divatjába illeszkedő témát választani, elgondolkoztató, és szép olvasmány.
Babits Mihály: A gólyakalifa
Osiris Kiadó, 2000
154 oldal, 580 Ft
0 Megjegyzések