"Nem
szabad félnem. A félelem az elme gyilkosa. A félelem a kis halál, mely teljes
megsemmisüléshez vezet. Szembenézek a félelmemmel. Hagyom, hogy áthaladjon
rajtam, fölöttem. És amikor mögöttem van, utánafordítom belső tekintetemet,
követem az útját. Amikor a félelem elment, nem marad semmi, csak én
magam."
Húú, ez majdnem olyan jó volt, mint a Csodaidők! De csak majdnem. Szerencsére az olvasási válságomból kihúzott, mert egyik nap felébredtem, és tudtam,
hogy márpedig nekem most azonnal Dűnét kell olvasnom. Elrohantam az antikváriumba,
megvettem egy szétrongyolódott ősrégi kiadást, és azzal a lendülettel el is
kezdtem. Az első kötet (két kötetben adták ki az én példányomat) egy nap alatt
elfogyott, szerelem volt első olvasásra, a másodiknál kicsit belassultam, de
csak az állandó időhiány miatt.
Paul személyével az elejétől kezdve bajban
voltam, és volt egy kis hiányérzetem. Elméletileg ő a főszereplő, a messiás figura, és mégis zavarba ejtően
kidolgozatlan marad a karaktere. Lehet ez azért van, mert a képességei miatt
túl természetfeletti, túl isteni szereplő, aki elkülönül nem csak a
többiektől, hanem az olvasótól is. Már az átváltozása is nagyon hirtelen
történt, ahogy megvilágosodott, és a kisfiúból lett egy mindenre képes
szuper-messiás, akivel képtelen voltam azonosulni. Nagyon hiányzott egy
hosszabb távú személyiségfejlődés bemutatása, nem csak így egyszerűen, hogy
megkapja az ősök összes tudását, és ennyi. Mintha nem lenne személyisége
szerencsétlen srácnak, de végül is az minek, úgyis eleve elrendelték a sorsát.
Reméltem, hogy később esetleg valamiféle erkölcsi példaképpé nő, de ez sem
történt meg, a képességeitől meg a hideg rázott, és sehogy sem tudtam úgy
tekinteni rá, mint egyértelműen pozitív szereplőre. Néha olyan érzelemmentes,
mint egy robot, ettől függetlenül követi a klasszikus monomítosz-struktúrát,
végigjárja a kötelező hősi utat.
A többi szereplő sem volt túlságosan kidolgozva,
még a könyv elején, az Atreides-udvarban talán jobban, meg életszerűbben, aztán
amikor bekerültünk a fremen közegbe, akkor egyre kevésbé, ott inkább magára a csoportra
került a hangsúly, nem az egyénekre. Az arab beduin törzsi kultúra nyomait
viselő kékszemű arrakisi őslakosok az egyedüliek, akik ismerik a fűszer titkát,
és le tudják győzni a mély sivatag viszontagságait. Tőlem megfoghatatlanul
távol áll az ő világuk, ahol a víz többet ér, mint a pénz, vagy az élet, mégis
nagyon erős hangulatteremtő hatása van a sivatagi leírásoknak. Ha Paul-lal nem
tudtam azonosulni, akkor a fremenek aztán tényleg olyanok voltak, mint akik egy
messzi-messzi galaxisból jöttek, de ugyanezt érzem az arab sivatag lakóival
kapcsolatban is. Gondolom közrejátszik, hogy utálom a sivatagokat, utálom, ha
nincs víz, mert abnormálisan sokat iszok, és valószínűleg hamarabb vetném magam
egy homokféreg elé, minthogy felvegyek egy cirkóruhát. Undorodtam tőle, attól
meg különösen, hogy ilyen gyakran kellett emlegetni (lány vagyok, finnyás
vagyok, öt perc alatt meghalnék a sivatagban).
A Dűne univerzumának legfontosabb meghatározó
elemei a politika, és a vallás. Aki ezt a kettőt egyensúlyba hozza, az
uralkodik. Fura, hogy bár a jövőben játszódik, mégis feudális alapokra épül a
társadalmuk. Jól látszik az Arrakison, hogy a legfőbb érték a föld, és a
legfontosabb tevékenység a mezőgazdaság, vagyis ebben az esetben a
fűszerkitermelés. Ennek megfelelően harcolnak egymással az uralkodó házak, mint
a középkori Európában, és aki a föld, azé a fűszer, azé a hatalom. Az egyik
legfőbb erőt a Bene Gesserit egyházi rend képviseli, közéjük tartozik Paul
anyja, Lady Jessica is. Minden tagjuk nő, nagy befolyással vannak a politikai
játszmák alakulására, céljuk egy több generáción át ívelő, génnemesítő program
keretében létrehozni egy magasabb rendű embert, aki rendelkezik ősei minden
tudásával, és látja a jövőt. A róla szóló próféciákat elterjesztik a
galaxisban, így amikor Paul a fremenek közé kerül, már egy olyan vallási
rendszerrel találja szemben magát, amit a Bene Gesseit alakított ki számára,
hogy minél könnyebben tudjon a dűnelakók élére állni.
A történetvezetés nagyon gördülékeny,
olvasmányos, minden fejezet végén kisebb-nagyobb cliffhangerrel. Mint jó sci-fi
író, Herbert is egy új, komplex világot alkotott, ám néha túl komolyan veszi
magát, és sok lesz az állandóan kinyilatkoztatott pszeudo-filozofikus
életbölcsességekből, és társadalomkritikából (egy oldalon egy még elfér, de egy
oldalon nyolc azért túlzás). Szerencsére elkerüli az olyan idegesítően gyakori
fantasy-sci-fi hibákat, mint például a túlzott részletezése a világnak (tök jó,
hogy ilyen összetett világot tud valaki összerakni, de akkor sem vagyok
kíváncsi xy nyolcvanadik mellékszereplő vacsorájának összes fogására) , vagy az
állandó múltbeli visszacsatolás, ami megtörné a fősztori lendületét.
3 Megjegyzések
Ezt is már illene elolvasnom. Egyike a húszmillió elolvasásra tervezett regényeknek. Időnként eszembe jut, hogy na majd most. Aztán mindig közbejön valami más. Pedig kéne. Meg most pont ilyen stresszoldók kellenek nekem.
VálaszTörléshát illene, bizony! :) főleg, hogy Herbert sokat merített Burroughs-tól, és állítólag tök érdekes párhuzamok vannak (főleg ezért akarom elolvasni a Mars hercegnőjét). tetszene neked, ilyen belefeledkezős világa van.
TörlésNyugi, jó lett a bejegyzésed. :)
VálaszTörlés