A tavalyi év véletlen felfedezése volt nálam Taylor Jenkins
Reid, még Anna Newton áradozott a Seven Husbands of Evelyn Hugo-ról, amit
elolvastam, és a végére én is teljesen Reid rajongó lettem. (Muszáj
megjegyeznem, hogy az Evelyn Hugo ugyan megjelent magyarul, de ha tehetitek, ne
úgy olvassátok, mert az évtized legrosszabb fordítása címet tuti kiérdemelte.)
Azonnal meg kellett szereznem utána a Daisy Jones and the Six-et is, főleg mivel az
témájában sokkal közelebb áll hozzám, mint Evelyn.
Bevallom, hogy van egy furcsa vonzódásom ehhez a korhoz és
témához, szóval simán lehet, hogy teljesen elfogult vagyok. A 70-es évek elég
fontos időszak a női emancipáció szempontjából, akkor indult a második
feminista hullám, és végre a rock műfajban is szerephez jutottak a nők.
Megalakult az első csak nőkből álló banda, a Fanny, majd kicsit később a The
Runaways, és feltűntek olyan ikonikus női előadók, mint Suzie Quatro és a
Fleetwood Mac-es Stevie Nicks. Mindeközben főként a glam rocknak köszönhetően
elmosódtak a nemi határok, és nagy divat lett az androgün megjelenés. Ezeknek
azért nem sok köze van a Daisy Jones-hoz, csak próbálom bemutatni, hogy
zeneileg és társadalmilag mennyire izgalmas volt ez az időszak. Ha hozzávesszük, hogy egy rock együttes
felemelkedése és hirtelen feloszlása soha nem mentes a botrányoktól (amikre meg
valljuk be, a legtöbb ember azonnal ráveti magát), akkor igazi must read.
Igazából ugyanazt szerettem ebben is, amit az Evelynben, hogy
Jenkins annyira jól hozza a különböző koroknak az atmoszféráját, és annyira
erős karaktereket épít fel félmondatokból és rezdülésekből, hogy simán
elhinném, valós emberekről ír. Pedig itt egy nagy fogódzótól megfosztotta saját
magát, ugyanis a könyv interjúkból áll össze, vagyis nulla leírással dolgozik.
Szóval gyakorlatilag úgy működik ez a könyv, mint egy dokumentumfilm, ahol
összevágott interjúkból alakul ki egy lineáris narratíva.
Előre le kell szögeznem, hogy ez egy nyálas könyv, nyálas
szövegekkel. Viszont ha megnézel bármilyen slágert a 70-es évekből, ilyen
szövegeket találsz benne, szóval valahol zseniális, hogy Reid így tudja
utánozni a stílust, teljesen korhű lesz tőle a könyv. Főleg, hogy olyan emberek
mondatait olvassuk, akik a szórakoztató iparban dolgoztak és amúgy is
hajlamosak voltak túldrámázni mindent.
Az interjúkból megtudjuk, hogyan alakult meg a The Six,
milyen problémákat okozott a frontember Billy Dunne
drogfüggősége/alkoholizmusa, hogyan került a bandához a magányos gyerekkora
elől menekülő Daisy, és mi történt azon a bizonyos utolsó koncerten. Nagyon pörgős
könyv, szerintem pont az interjúk miatt, egyszerűen addig olvasod, amíg
hirtelen el nem fogy. Van a végén egy csavarnak szánt dolog, ami kicsit meh, meg
a legutolsó fejezet is kicsit meh (ha bárkiben kérdés lenne, szerintem nem
jobb, mint az Evelyn), de teljesen megbocsátható.
Ha jól emlékszem, talán még idén érkezik belőle egy sorozat,
amint Reese Witherspoon stúdiója csinál, ők meg nekem garanciát jelentenek a
minőségi tartalomgyártásra. Végre tényleg meghallgathatjuk azokat a számokat
amikről elolvastunk 300 oldalt. Ha pedig nem bírjátok ki addig, hallgassátok
ezt az elég jó Spotify lejátszási listát, amit a Random House készített a
könyvhöz, és szuperül visszaadja a hangulatát.
Egyáltalán nem ide tartozik, de megint rájöttem, hogy többet
kéne angolul olvasnom. Mindig az van bennem, hogy fárasztóbb, meg biztos nem
fogok ismerni minden szót, szótárazni meg ugye lusta vagyok, szóval a
végeredmény csak az lehet, hogy frusztrált leszek. Viszont szerencsére a Daisy
Jones megcáfolta ezeket a feltevéseimet teljesen, úgyhogy idénre betáraztam
kicsit több angol könyvet is.
0 Megjegyzések