Hogyan mássz ki egy régóta tartó olvasási válságból



Biztos mindenkinek vannak olyan időszakai, amikor alig tud könyvet a kezébe venni. Amikor semmi nem jó, rendszeressé válik a polcnézegetés, a belekezdek és abbahagyom, a könyvhalmok felvásárlása, és mégse megy. Na, én sajnos nagyon jól ismerem ezt, és sajnos minél hosszabb ideig húzódik a dolog, annál nehezebb kimászni belőle.

Most éppen megint ezt élem, januárban még nem nagyon olvastam semmit, hideg van, nyűgös vagyok, és inkább sorozatokat nézek – próbálom bepótolni az elmaradásaimat, úgyhogy végignéztem az elmúlt hetekben a Good Omenst, a Witchert, a His Dark Materialst és most a Lost in Space-t darálom. Azért van egy kis bűntudatom, úgyhogy összeírtam, hogy nekem mik váltak be a korábbi olvasási válságok ellen.  

1.      Próbáld megkeresni az okokat, hogy miért kerültél olvasási válságba!
Túl stresszes a munkád? Állandóan rohansz? Rossz a kedved? Nem érdekel semmi? Nekem leginkább azokban az időszakokban szokott előjönni a válság, amikor annyira sok minden van egyszerre (az életemben, a munkámban, a fejemben), hogy úgy érzem teljesen maga alá temet a stressz, és mentálisan túl kimerült vagyok ahhoz, hogy minőségileg oda tudjak figyelni egy könyvre.

2.      Ne vegyél meg rögtön mindent a könyvesboltba!
Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de nekem ilyenkor nagyon erős ingerenciám támad vásárolni. A tudatalattim azt próbálja elhitetni velem, hogy nem lennék olvasási válságban, ha birtokolnám ezt meg azt a könyvet, hogy csak azért szenvedek, mert nincsenek itthon a megfelelő olvasmányok. Igaz, hogy az új könyv tud adni egy hirtelen boldogságlöketet, de én olyan embert még nem láttam, aki az olvasási válságban vásárolt könyvet azonnal elkezdni olvasni. Szóval próbáld nem vásárlással megoldani a helyzetet. Utólag csak rosszabbul fogod magad érezni, mert feleslegesen vettél egy (vagy több) könyvet, amit úgysem fogsz elolvasni.

3.      Kapcsold ki a gépedet és a telefonodat!
Egy kis digitális detox sose árt! Még csak nem is kell olvasnod helyette, az is elég, ha elmész kirándulni vagy vacsizni. Ha olvasás közben folyton jönnek az értesítések a telefonodra, nagyon nehéz elmélyedni valamiben. Ha megszakítanak egy tevékenységben, utána kb. 20 perc kell az agyadnak, hogy vissza tudjon állni a megkezdett dologba.

4.      Próbálj ki non-fiction könyveket
Nekem ez segített legtöbbet, teljesen rákattantam a non-fictionre, pedig sosem volt egy általam különösen kedvelt műfaj. Keress egy embert, aki inspirál és olvasd el az önéletrajzát! Kicsit nyomasztani akarod magadat? Olvass jövőkutatókat és szociológusokat! Biztos vannak olyan témák, amik mindig érdekeltek (sorozatgyilkosok! kutyák! patriarchális társadalom!), keress hozzájuk kapcsolódó könyveket, és ásd bele magad.

5.      Csatlakozz egy offline könyvklubhoz!
Nekem régi álmom egy feminista könyvklub, de fogalmam sincs, merre keressek ilyeneket. (Meg hát ez azt jelentené, hogy emberek közé kell mennem…) Ha te is így érzed, indíts egyet, és esetleg hívj meg engem is! Rengeteget tud segíteni, ha többen olvassátok ugyanazt egy bizonyos határidőre, és utána még közösen beszéltek is róla. Mindezt persze egy üveg borral és pizzával.

6.      Olvasd újra a kedvenc könyvedet
Ez mondjuk nekem pont nem jött be, ugyanis újraolvastam a Csodaidőket, ha lehet még jobban imádtam, mint korábban, és utána azzal a lendülettel vissza is csúsztam a válságba. Szóval van, hogy ez nem segít, de talán tud adni egy kis lendületet. Egy jó Harry Potter sose rossz. 

7.      Próbáld ki a képregényeket
Lehet, hogy csak a regényektől kapsz hányingert, pont itt az ideje kipróbálni pár képregényt. Már az sem lehet kifogás, ha nem tudsz jól angolul, ugyanis nagyon felpörgött végre a magyar képregénykiadás, és bőven van miből választani. Hamarabb a végére érsz, mint egy regénynek, és ugyanazt az élményt tudja adni.

8.      Minden az előjátékról szól
Főzz egy teát (vagy egy kurkumás lattét, esetleg bonts egy üveg bort), gyújts meg néhány gyertyát, kapcsolj be valami megnyugtató háttérhangot (az én kedvencem a kandalló ropogása és az esős hangok), keresd meg a legpuhább/legmelegebb takaródat, és kuckózz be a kanapéra. Hidd el, hamar megjön majd az olvasós hangulatod.

9.      Hagyd a francba!
Előfordul, hogy az agyunknak pihenésre van szüksége. Ne pörögj azon, hogy épp egy olvasási válságban vagy, és próbáld meg élvezni a könyvek nélkül töltött időt. Mindenkire ráfér néha a teljes kikapcsolás. Ne hasonlítgasd magad másokhoz, nem kell bizonyos mennyiségű könyvet elolvasnod egy évben, és senki nem fog az orrodra koppintani, ha nem teljesítesz egy olvasási challanget. Azt hiszem az a legfontosabb, hogy ne felejtsük el, hogy ez nem egy verseny. Nem azért olvasunk, hogy megfeleljünk valaminek/valakinek, hanem mert szeretjük a jó történeteket.


3 Megjegyzések

  1. Ha elkezdesz egy feminista könyvklubot, én szívesen csatlakozom. :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jó cikk lett! :) Én szerencsére ige kevésszer válságolok, lassan idejét sem tudom mikor, de ezek mind használható tippek, és jól összeszedted. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi :) Irigyellek, hogy nem válságolsz, nagyon szívás.

      Törlés